Přírodní památky

Vodopády nad Podhůrou

Vodopády nad Podhůrou image not found

Na malém potoku nad osadou Podhůra, náležející k obci Lipník nad Bečvou, se nachází vodopád. Opodál je ještě menší vodopádek, k tomu je však ztížený přístup.

Kolem Podhůry vede modře značená turistická trasa z Lipníku nad Bečvou přes Helfštýn do Hranic, která za chatovou oblastí stoupá do kopce v lese. Cestou míjí kamenolom Podhůra. Mezi dvěma vodopády trasa dále po překročení potoku odbočuje směrem ke vzdálenému dalšímu zastavení („Pod Helfštýnem“). Na rozcestí jsou ukazatele: "Horní vodopád 60 metrů (doprava);  Spodní vodopád 10m (doleva)". Trasa z Podhůry sem trvá asi 15 min, převýšení je 60m. Pravděpodobně se budete místy prodírat houštím (odměnou může být hojnost malin) a v závěru trasy se jde již přímo korytem potoka - cesta může být velmi rozbahněná. Pokud bude cesta suchá, vodopád toho dne možná neuvidíte – vodopád je po většinu roku téměř bez vody... Podle momentálního množství srážek si můžete výlet načasovat, vodopád je pokaždé jiný, jak to právě příroda vykouzlila...

Vodopád je dvoustupňový. Horní stupeň je téměř svislý, spodní část tvoří skalní plocha se sklonem okolo 30°.

Druhý – menší vodopádek má ztížený přístup, lépe je se na něj podívat spíše z povzdálí.

V žádném případě není trasa vhodná pro dětský kočárek. Klasickým rekreačním cyklistům nedoporučuji brát si na cestu k vodopádu kolo.

Zajímavosti v okolí: „Wawerkův dub“ (dub letní) u silnice poblíž domu Podhůra 513, starý až 200 let a kamenolom Podhůra.

Trasa KČT  František Lysáček na "Turistika.czZáznam na "Vodopády České republiky"

(Foto v 6/2018 Jana Nečesaná)