Přístup malotřídek k výuce za koronaviru byl úžasný!
V době koronokrize se každá škola musela vypořádat s nelehkým úkolem, jak postupovat ve výuce svých žáků.
Malá vesnická škola v Jezernici se s tím poprala na výbornou. A je to zásluha nejen žáků a učitelů, ale také rodičů - škola se může pochlubit 100 % odezvou z rodin!
A v čem spočívá tento úspěch? Jistě je to i tím, že škola udržuje s rodinami výborné vztahy. Pan ředitel a jeho tým se drží jednoduchého hesla: Musíte mít dobrý vztah, pak teprve můžete vzdělávat.
Učitelé proto začali spolupráci "od píky": hlavní bylo zjistit, jakým technickým vybavením domácnosti disponují. Potřebným rodinám škola vybavení zapůjčila, jedné z rodin dokonce zařídila připojení k internetu.
S rodiči a dětmi jsou učitelé v pravidelném kontaktu, všechny rodiny spolupracují, všechny děti plní úkoly. Posílají pak desítky fotografií s vypracovanými úkoly. Od rodičů také přichází zpětná vazba, kvitují snahu učitelů udržet u dětí zájem o učení. Učitelé na oplátku vnímají, v čem rodiče potřebují pomoci nebo na jaké problémy naráží při domácím vzdělávání.
Už při běžném vyučování se v Jezernici používaly mnohé tyto vyučovací metody a široká škála materiálů. Běžně žáci pracovali s technikou – škola je dobře vybavená, žáci mají k dispozici iPady, učitelé pak další techniku. Kombinace nejrůznějších zdrojů pro učení proto pro žáky není nová: učebnice a pracovní sešity, on-line materiály, webová rozhraní pro online procvičování a testování, videa, prezentace, pracovní listy, materiály vlastní výroby, internetové výukové programy. Přechod do domácí práce byl tak pro žáky snadnější, s mnoha programy pracovali už ve škole, teď se jen začali přihlašovat z domu.
Kromě úkolů, které děti mohou plnit samostatně, se téměř hned začalo s on-line setkáváním. I v takových hodinách na dálku se totiž udělá spousta práce, procvičí a vysvětlí se učivo. Všechno je jen o vůli, ochotě učit se a snaze najít cestu k žákům a rodinám v nové situaci. I učitelka důchodového věku z vesnické malotřídky dává videohodiny on-line. A jde jí to báječně!
Pro žáky na 1. stupni ale není vhodné, aby pracovali dlouhodobě pouze s technologiemi nebo vysedávali před obrazovkou. Proto se úkoly střídají. Je občas třeba udělat si od technologií pauzu, úkoly s počítačem a bez počítače (chcete-li on-line a off-line) mají děti z Jezernice tak půl na půl. Využívají se učebnice a pracovní sešity, zároveň však děti dostávají také zajímavější a tvořivější úkoly, třeba i dlouhodobějšího charakteru - zkoumají a zjišťují nejrůznější informace třeba ve své vlastní domácnosti, v rodině, mezi kamarády, v přírodě atd.
Další důležitou částí jsou kreativní úkoly: tvůrčí psaní, skládání básní, ale také výtvarné činnosti nebo tvorba originálních komiksů a foto seriálů. U těchto úkolů se tak často zapojí a dokonce pobaví celá rodina.
Učitelé z Jezernice však chápou i druhou stranu věci: že skloubit práci, starost o domácnost, pomoc s učením dětem, je vysilující. Navíc v době stresu a starosti o zdraví. V rodičích žáků však mají podporu. Rodiče oceňují: „Zavedení on-line výuky. Aktivní přístup učitelů ke vzdělávací formou on-line výuky, aktivní telefonická a e-mailová komunikace. Zajímavé a zábavné úkoly, projekty. Zadávání domácích úkolů a prací, aby pro děti byly zajímavé. Zpětnou vazbu. Komunikaci. Přístup učitelů. Ochotu učitelů a pomoc."
(text: J. Mihal)
Jako rodič mohu vše jen potvrdit. I na naší malotřídce paní ředitelka zvolila podobný přístup, jako jezernická základní škola. Nejen, že se to líbí dětem, ale vyhovuje to i nám rodičům, kteří máme kromě učení se s dětmi mnoho jiných povinností.
Komentáře (0)
K tomuto článku zatím nejsou žádné komentáře! Budte první!
Přidat komentář